BCG matice

01.12.2021

BCG matice (Bostonská matice) počítá s tím, že jako firma máme v naší nabídce více produktů. Každý z nich má na zisku naší firmy svůj podíl. Zároveň se každý produkt podílí na celkovém zisku firmy. Bostonská matice nám může pomoci odpovědět na tyto faktory - podíl a celkový zisk na trhu.

Bostonská matice dělí naše produkty do čtyř kategorií:

1. Hvězdy - produkty s vysokým podílem na trhu, které potřebují značné investice

  • Vede se jim lépe než konkurenčním produktům.
  • Generují nám vysoké zisky.
  • Naším cílem je, aby se z hvězd staly dojné krávy (viz. níže).

2. Dojné krávy - známé a úspěšné produkty na trhu, které investice již tolik nepotřebují

  • Pro udržení produktu na trhu, do něj nemusí investovat žádné finanční prostředky.
  • Vynáší nám peníze, kterými může podporovat jiné investice - hvězdy, nebo otazníky.

3. Otazníky - produkty s nízkým podílem na trhu, které potřebují velké investice

  • Produkty, které jsme teprve nedávno zavedli na trh, a u kterých nevíme, jak se budou chovat.
  • Jsou pro nás příležitost, ale také značné riziko.
  • Musíme do nich hodně peněz investovat.

4. Bídní psi - produkty s nízkým podílem na trhu, které již pro firmu tolik neznamenají

  • Mohou vynášet finanční prostředky, ale pouze na to, aby se na trhu udržely.
  • Firmě neslibují velké výnosy a nejsou pro ni perspektivní.
  • Firma se musí rozhodnout, zda prodej takového produktu nezastaví.